Hvordan lage ISO image?
Hallvard Tangeraas
2005-04-06 16:40:35 UTC
Noen har spurt meg om å sende dem et ISO image fra innholdet av en data
CD jeg har. Finnes det gratisprogrammer som lar meg lage slike ISO filer?

(Jeg har funnet flere programmer som lar meg brenne CDer *fra* ISO image
filer, men jeg skal altså *lage* ISO image filer).
Hallvard
Roar E. Skaug
2005-04-06 17:32:56 UTC
Post by Hallvard Tangeraas
[...]
Det finnes sikkert gratis programmer for dette.
Jeg bruker selv UltraISO, det er ikke gratis men vel verdt pengene.
Andre program er WinISO og MagicISO
mvh Roar
Dag Fjellby
2005-04-06 18:03:18 UTC
Post by Roar E. Skaug
Post by Hallvard Tangeraas
[...]
Jepp. Og Cdburner XP pro kan også gjøre det + mye til:
http://www.cdburnerxp.se/
df
Roar E. Skaug
2005-04-09 13:27:16 UTC
Post by Dag Fjellby
Post by Roar E. Skaug
Post by Hallvard Tangeraas
[...]
Ja det finnes mange veier til det å lage seg en ISO eller image fil.
Jeg vil allikevel holde en knapp på UltraISO eller en av de andre
dedikerte program for dette :-)
Da går alt unna i en fei.
Sett inn cd/dvd med hva den måtte inneholde. Spill, Program, bøtter med
enkeltfiler osv osv. Velg create Image og prosessen tar kun 1 minutt av
din tid eller mindre og du har et ferdig image/ISO fil du kan brenne ut.
Ultra ISO konverterer også mellom de ulike image typer. ISO-BIN osv
mvh Roar
Knut Schrøder
2005-04-06 18:13:18 UTC
Post by Roar E. Skaug
Det finnes sikkert gratis programmer for dette.
Jeg bruker selv UltraISO, det er ikke gratis men vel verdt pengene.
Andre program er WinISO og MagicISO
Ja, og de programmene får en gratis via BitTorrent :-)
Knut
Rasmus Th. Rasmussen
2005-04-06 19:39:38 UTC
[...]
Nero lar deg lagre en iso-fil til disk i stedet for å brenne CD.
--
Rasmus
320 Gb/s må vel være nok.....
Hallvard Tangeraas
2005-04-06 19:49:56 UTC
Post by Rasmus Th. Rasmussen
[...]
Jeg har faktisk Nero (5.5.3.1) som fulgte med maskinen (bundled versjon).
Men hvordan jeg lager et ISO image forstår jeg ikke. Det er mulig å
laste inn et ISO image og deretter brenne en CD fra dette, men motsatt
vei ser jeg ikke noe valg for.
Er det mulig med denne versjonen?
Hallvard
Knut Schrøder
2005-04-06 21:21:14 UTC
Post by Hallvard Tangeraas
[...]
Jeg kan ikke huske det, men du må i hvert fall en plass sette den i avansert
modus før du kan finne det.
Knut
Roger S
2005-04-07 11:24:19 UTC
Post by Hallvard Tangeraas
Post by Rasmus Th. Rasmussen
Post by Hallvard Tangeraas
[...]
Om det er mulig med den versjonen er jeg ikke sikker på, men regner
egentlig med det. Det du må gjøre er å gå på Recorder, og bytte fra
brenneren din til 'Image recorder'...og så brenner du på vanlig måte. Da
vil Nero lage et image som den lagrer på disken.

Roger S
Rasmus Th. Rasmussen
2005-04-09 12:59:02 UTC
Post by Roger S
Post by Hallvard Tangeraas
Post by Rasmus Th. Rasmussen
Post by Hallvard Tangeraas
[...]
Joda, det er oppskriften. Velg å lage DataCD, kopier filene og velg "imager
recorder". Regner jo med at det er gjort allerede?
--
Rasmus
320 Gb/s må vel være nok.....
André Gulliksen
2005-04-06 20:59:31 UTC
Post by Hallvard Tangeraas
Noen har spurt meg om å sende dem et ISO image fra innholdet av en
data CD jeg har. Finnes det gratisprogrammer som lar meg lage slike
ISO filer?
CD Burner XP er foreslått. Burnatonce funker også glimrende. Det finnes
garantert flere.
Hallvard Tangeraas
2005-04-06 23:35:00 UTC
Post by André Gulliksen
Post by Hallvard Tangeraas
[...]
"CD burner XP pro" har jeg installert og prøvd ut. Jeg har prøvd å lage
en ISO image fil ("File"-"Save image as ISO file" menyen, etter at jeg
har lagt til alle filene/mappene jeg vil ha i vinduet nederst til
venstre, der det er et "burn" og "clear" ikon ovenfor) -alt ser bra ut
da det kommer opp et vindu der det står "Create ISO from image", og en
"ISO file created successfully" på slutten, men når jeg skal prøve å
laste det inn i Nero får jeg en feilmelding!

Prøver jeg å laste den inn i CD burner XP pro så prøver programmet å
brenne til CD med en gang, men jeg vil jo bare teste om fila fungerer
før jeg sender den til noen andre over nettet.
Hva gjør jeg feil?
Hallvard
André Gulliksen
2005-04-07 09:55:49 UTC
image", og en "ISO file created successfully" på slutten, men når jeg
skal prøve å laste det inn i Nero får jeg en feilmelding!
Hvilken versjon? Jeg kan ta feil, men jeg tror Nero 5.x ikke takler ISO
direkte. Jeg har fått til å brenne med den, men da har det vært ved å brenne
som et rått image og leke med forskjellige innstillinger før det gikk.
Prøver jeg å laste den inn i CD burner XP pro så prøver programmet å
brenne til CD med en gang, men jeg vil jo bare teste om fila fungerer
før jeg sender den til noen andre over nettet.
For å teste den kan du prøve f.eks. DaemonTools eller WinRAR. Alternativt,
om du absolutt ikke vil kaste bort en CD-R, brenn en CD-RW.
Knut Schrøder
2005-04-07 10:23:40 UTC
Post by Hallvard Tangeraas
Post by Hallvard Tangeraas
Noen har spurt meg om å sende dem et ISO image fra innholdet av en
data CD jeg har. > "CD burner XP pro" har jeg installert og prøvd ut.
[...]
Det høres ut som du er inne på en feil plass i programmet, ja.
De fleste CDer en kjøper inneholder mye mer data enn det er i de filene og
mappene en kan se i Utforsker.

Det er nok derfor du er bedt om å sende en iso-fil, sslik at disse 'skjulte'
dataene kan være med.

Det er vel et sted i programmet hvor du kan be det om å lage et iso-image av
data-CDen som du da må ha lagt inn i CD-drevet på maskina.

Antagelig vil du da etterpå se at iso-fila er større enn summen av alle
filene på CD-en.

Knut
Bjorn Simonsen
2005-04-09 00:05:20 UTC
André Gulliksen wrote on Wed, 6 Apr 2005 22:59:31 +0200 in
Post by André Gulliksen
CD Burner XP er foreslått. Burnatonce funker også glimrende. Det finnes
garantert flere.
F.eks:

LCISOCreator creates ISO files from CD/DVD-ROM.
Win NT/200/XP
Freeware version without any warranty !
For the latest version turn to: http://www.lucersoft.com

--------------
CD2ISO uses native windows api. There is nothing special
low-level to it. In fact, it is thus amazingly simple that it is
a wonder why people dare to ask money for such a tool. Or newest
NERO (6) preventing you to do. The core fits in a dozen lines of
delphi code.
<http://www.dubaron.com/cd2iso/>
-----------------

DiscDump
Free
DiscDump V1.10 + Frontend V1.4.1 Package (259KB)
http://www.geocities.com/ddumpfrontend/download.htm
------------

Easy ISO (EasyISO)
Last Freeware version (Abandonware?) v 1.3

This simple 256k program makes it easy to create ISO images and
burn data to your CDs. It supports most if not all CD burner
options found today in most high end programs. Best of all This
program is purely an executable file and won't write any data to
your PC or to the registry.

Use EASY ISO to create CD's on CDR/CDRW and DVD burners. This
program uses the Windows ASPI (or any other standard aspi) and is
100% compatible with Windows XP. It has been tested on many other
systems and worked without problems or errors.
<http://www.majorgeeks.com/download.php?det=2499>

---------------------------------------

mvh
Bjørn Simonsen
Hallvard Tangeraas
2005-04-10 10:53:16 UTC
Post by Bjorn Simonsen
André Gulliksen wrote on Wed, 6 Apr 2005 22:59:31 +0200 in
Post by André Gulliksen
CD Burner XP er foreslått.
Denne har jeg nå prøvd og ser ut til å være et bra program
-brukervennlig og attraktiv brukergrensesnitt.
Alt så ut til å gå greit, men når jeg skulle laste inn ISO fila i Nero
fikk jeg en feilmelding.

Men jeg har sendt ISO fila til vedkommende som skulle brenne en CD av
den, over nettet, og han sa fila var OK, så da er det vel Nero som er
litt vanskelig.
Post by Bjorn Simonsen
Post by André Gulliksen
Burnatonce funker også glimrende. Det finnes
garantert flere.
Burnatonce har jeg ikke vært borti. Skal ta en søk og prøve.
Post by Bjorn Simonsen
LCISOCreator creates ISO files from CD/DVD-ROM.
Win NT/200/XP
Freeware version without any warranty !
For the latest version turn to: http://www.lucersoft.com
Denne fungerte ikke. Jeg fikk en feilmelding om en eller annen DLL som
manglet.
Post by Bjorn Simonsen
[...]
Denne ser ikke ut til å ha muligheten til å lage en ISO fil ut av filer
på harddisken, men kun å lese en hel CD og deretter lage en ISO fil av
denne. Sikkert bra til det bruket, men jeg har som regel filer på
harddisken jeg skal sette sammen som en ISO fil.
Post by Bjorn Simonsen
DiscDump
Free
DiscDump V1.10 + Frontend V1.4.1 Package (259KB)
http://www.geocities.com/ddumpfrontend/download.htm
Denne ser også ut til kun å ha mulighet for å lese fra en CD, og ikke
filer på harddisken.
Post by Bjorn Simonsen
Easy ISO (EasyISO)
Last Freeware version (Abandonware?) v 1.3
Denne virker å gjøre det jeg er ute etter!
--
Hallvard